Δευτέρα, 28 Φεβρουαρίου 2011

Η Βεγορίτιδα Υπερασπίζεται το Σιδηρόδρομο!


Η Βεγορίτιδα Υπερασπίζεται το Σιδηρόδρομο!

Μεγάλη συγκέντρωση στην Άρνισσα (Πέλλα) για την υπεράσπιση του σιδηρόδρομου. Η Συντονιστική Επιτροπή Δημοτικής Ενότητας Βεγορίτιδας οργάνωσε συγκέντρωση των κατοίκων της περιοχής στο σιδηροδρομικό σταθμό, μετά από απόφαση Ανοιχτής Λαϊκής Συνέλευσης που έγινε την Κυριακή 20 Φεβρουαρίου, με συμμετοχή από την Κίνηση Φίλων του Τρένου Φλώρινας και την πρωτοβουλία της Έδεσσας.

Η οργή ξεχείλισε για την απομόνωση, τον εμπαιγμό και την αδιαφορία της κυβέρνησης και της ΤΡΕΝΟΣΕ που δρομολογούν ειδικά τρένα τη στιγμή που έχουν αποκλείσει τη Βεγορίτιδα από τον υπόλοιπο κόσμο. Τα χωριά της περιοχής δεν έχουν πλέον ΚΑΝΕΝΑ μέσο δημόσιας συγκοινωνίας και το βασικό σύνθημα της συγκέντρωσης ήταν «Ούτε τρένα ούτε λεωφορεία, αφήσατε την Άρνισσα χωρίς συγκοινωνία!»

Η συγκέντρωση που κράτησε 2 ώρες κάτω από τις γνωστές πολικές θερμοκρασίες της περιοχής περιλάμβανε αποκλεισμό του ΤΡΕΝΟΣΚΙ (AM. 3480). Τον τόνο και πάλι έδωσαν οι νέοι με τον ενθουσιασμό τους και οι ηλικιωμένοι με την επιμονή τους να μη φύγουν από τη γραμμή, ούτε μετά από παράκληση των διοργανωτών.

Από τη Συντονιστική Επιτροπή Δημοτικής Ενότητας Βεγορίτιδας ανακοινώθηκε:

Μετά από Ανοιχτή Λαϊκή Συνέλευση που Έγινε την Κυριακή 20 Φεβρουαρίου,
με αμεσοδημοκρατικές διαδικασίες αποφασίστηκε η συμβολική κατάληψη του Σ.Σταθμού Άρνισσας για 2 ώρες, η οποία και πραγματοποιήθηκε την Κυριακή 27 Φεβρουαρίου.
Η συμμετοχή ήταν τεράστια,παρά το χαμηλό της θερμοκρασίας, πράγμα που αποδεικνύει την αναγκαιότητα και την χρησιμότητα του σιδηροδρόμου για τους κατοίκους της Βεγορίτιδας, οι οποίοι μετά από την κατάργηση των δρομολογίων είναι πλέον αποκλεισμένοι από τον κόσμο καθώς δεν υπάρχει πλέον κανένα δημόσιο μέσο συγκοινωνίας.
Οι κινητοποιήσεις μας θα κλιμακωθούν, σε τοπικό αλλά και σε συντονισμό με φορείς και ομάδες από όλη την Ελλάδα.
Στην επόμενη Ανοιχτή Λαϊκή Συνέλευση, στην οποία θα κλιθεί από την συντονιστική επιτροπή, η Υφυπουργός Εσωτερικών κα. Τζακρη, και θα πραγματοποιηθεί την Παρασκευή 04 Μαρτίου θα αποφασιστούν οι περαιτέρω κινητοποιήσεις.

Από την Κίνηση Φίλων Τρένου Φλώρινας δηλώθηκε:
Η Βεγορίτιδα σήμερα είναι σαν ένα νησί όπου δεν πιάνει καράβι και το Σαββατοκύριακο πηγαίνει ένα κρουαζιερόπλοιο. Ο αποκλεισμός της Φλώρινας και της Εορδαίας από την ΤΡΕΝΟΣΕ συμπληρώνει σήμερα ένα μήνα. Η κυβέρνηση αντί για τρένα δρομολογεί υποσχέσεις. Οι κινητοποιήσεις θα ενταθούν και θα κλιμακωθούν εκφράζοντας την οργή των κατοίκων.

Μετά την συγκέντρωση έγινε συνάντηση μελών των κινήσεων πολιτών από την Φλώρινα, τη Βεγορίτιδα και την Έδεσσα για τον συντονισμό των δράσεων και την από κοινού οργάνωση διαμαρτυρίας στη Θεσσαλονίκη με πορεία μετά τρένου.

ΔΕΙΤΕ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΑΠΟ ΤΗ ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΣΗ http://www.facebook.com/album.php?aid=51588&id=152323408155907

ΔΕΙΤΕ ΒΙΝΤΕΟ ΣΤΟ http://www.tastv.gr/index.php?option=com_content&view=article&id=565%3A-lr-&catid=1%3Alatest-news&Itemid=99
http://www.youtube.com/watch?v=4t0jpaKVjTc
http://www.youtube.com/watch?v=b4n84ucy5Y4


Η πρωτοβουλία της Βεγορίτιδας στο Facebook: http://www.facebook.com/profile.php?id=1022533356#!/home.php?sk=group_195995273761791&ap=1


Κίνηση Φίλων Τρένου Φλώρινας
florinatreno.blogspot.com
www.facebook.com/pages/Theloume-to-traino-piso-sten-Phlorina/152323408155907


Για περισσότερες πληροφορίες
Μιχάλης Πετράκος (Φλώρινα) τηλ. 2385051868, 6942984455
Θωμάς Γεωργίου (Βεγορίτιδα) 6947447407 διαβάστε περισσότερα σ' αυτό το άρθρο...

Πέμπτη, 24 Φεβρουαρίου 2011

Διαχείριση στερεών αποβλήτων στην Περιφέρεια Πελοποννήσου

Η πρότασή μας

α. Όραμα / Μακροπρόθεσμος στόχος ( σε ορίζοντα 15-20 ετών ):
Κοινωνία/Δήμος/Περιφέρεια μηδενικών στερεών αποβλήτων

β. Άμεσα και μεσοπρόθεσμα μέτρα – έργα – δράσεις :
Εναλλακτική Διαχείριση των στερεών αποβλήτων, αποτελούμενη από :
Μείωση παραγόμενων σκουπιδιών, Επαναχρησιμοποίηση υλικών και προїόντων, Διαλογή στην Πηγή, Ανακύκλωση, Λιπασματοποίηση/Κομποστοποίηση, Υγειονομική Ταφή Υπολειμμάτων των οποίων οι ποσότητες όπως και ο βαθμός επικινδυνότητας θα βαίνουν διαρκώς μειούμενες, Ενημέρωση-Ευαισθητοποίηση-Συμμετοχή των δημοτών, Κλείσιμο-Αποκατάσταση των ΧΑΔΑ.


Εφαρμογή της πρότασης, στην κατάσταση όπως αυτή είναι διαμορφωμένη σήμερα στην Περιφέρεια Πελοποννήσου

Θεμελιακά στοιχεία για τη διαμόρφωση της πολιτικής της Περιφερειακής και της Δημοτικής Αυτοδιοίκησης για τη Διαχείριση των στερεών αποβλήτων γίνονται οι αρχές : 1. Ο ρυπαίνων πληρώνει/Πληρώνω όσο πετάω, 2. Η Αρχή της εγγύτητας / της αποκεντρωμένης διαχείρισης.

1. Μείωση παραγωγής στερεών αποβλήτων
Χορήγηση οικονομικού κινήτρου στους δημότες, ώστε να φροντίζουν για τη μείωση παραγωγής σκουπιδιών. Ανάληψη πρωτοβουλιών από τις νέες αρχές Αυτοδιοίκησης (Περιφέρεια και Δήμοι) για σχετική νομοθετική ρύθμιση το συντομότερο δυνατό, έτσι ώστε τα τέλη διαχείρισης να χρεώνονται ανάλογα με το βάρος των παραγόμενων σκουπιδιών και όχι πλέον ανάλογα με τα τετραγωνικά της κατοικίας.

2. Διαλογή στην Πηγή, Ανακύκλωση
Άμεσα, εκπόνηση και εφαρμογή Διαχειριστικών Σχεδίων (μέτρα, έργα, δράσεις, προμήθεια εξοπλισμού, χωροθετήσεις υποδομών, ποσοτικοί στόχοι, χρονοδιαγράμματα, καμπάνιες ενημέρωσης-ευαισθητοποίησης των δημοτών, Διαβούλευση κ.λπ.) για Διαλογή στην Πηγή – Ανακύκλωση των υλικών συσκευασιών από κάθε έναν Δήμο. Προϊσταμένη αρχή παρακολούθησης και ελέγχου εφαρμογής: Περιφέρεια Πελοποννήσου.
Τοποθέτηση δύο κάδων για τα υλικά συσκευασιών : ένας για χαρτί – χαρτόνι, και ένας για τα υπόλοιπα (δηλ. πλαστικό, γυαλί, μέταλλο). Έχουν ήδη κατασκευαστεί και λειτουργούν 2 ΚΔΑΥ, ένα στην Καλαμάτα και ένα στην Τρίπολη.3. Διαλογή στην Πηγή, Λιπασματοποίηση/Κομποστοποίηση του οργανικού κλάσματος των αστικών στερεών αποβλήτων
Άμεσα, εκπόνηση και εφαρμογή Διαχειριστικών Σχεδίων Διαλογής στην Πηγή – Λιπασματοποίησης/Κομποστοποίησης του οργανικού κλάσματος των στερεών αστικών αποβλήτων : α)Στους κήπους / στα χωράφια, ή β)Σε οικιακούς κάδους κομποστοποίησης, ή γ)Σε μονάδες κομποστοποίησης σε αποκεντρωμένο επίπεδο καλλικρατικού Δήμου ή διαδημοτικής συνεργασίας εντός περιφερειακής ενότητας (νομού). Προϊσταμένη αρχή παρακολούθησης και ελέγχου εφαρμογής: Περιφέρεια Πελοποννήσου.

→ Περισσότεροι από το 60% του πληθυσμού δημότες της Περιφέρειας διαθέτουν δικό τους κήπο ή/και χωράφια. Η καλύτερη από κάθε πλευρά λύση διαχείρισης είναι γι΄ αυτούς η διάθεση των οργανικών τους στους κήπους ή στα χωράφια τους για παραγωγή χρησιμότατου εδαφοβελτιωτικού. Πρόκειται για δράσεις που μπορούν να ξεκινήσουν από ΣΗΜΕΡΑ!!!, χωρίς τη δημιουργία της παραμικρής υλικοτεχνικής υποδομής, χωρίς το παραμικρό οικονομικό κόστος.
→ Για όποια νοικοκυριά των πόλεων το επιθυμούν : Κομποστοποίηση των οργανικών τους σε κάδους οικιακής κομποστοποίησης.
→ Για τον υπόλοιπο πληθυσμό (πρόκειται για κατοίκους των αστικών κέντρων) διαχείριση του παραγόμενου οργανικού κλάσματος ως εξής :
α. Τοποθέτηση 3ου κάδου (βλ. παραπάνω, σημείο 1, τοποθέτηση 2 κάδων για τα υλικά συσκευασιών) , κάδου δηλ. για τη συλλογή προδιαλεγμένων οργανικών.
β. Δημιουργία / Κατασκευή μικρών σχετικά μονάδων κομποστοποίησης (με δυναμικότητα από 2.000 tn/έτος έως 5.000 tn/έτος παραγόμενου κομπόστ), για την παραγωγή και εδώ εξαιρετικής ποιότητας κομπόστ/λιπάσματος, με πολλαπλά οφέλη. Η βέλτιστη από κάθε πλευρά επιλογή (οικονομική, περιβαλλοντική, απασχόλησης, αμεσότητας προμήθειας του απαραίτητου εξοπλισμού και κατασκευής των μονάδων κ.λπ.) είναι αυτή ενός αποκεντρωμένου δικτύου τέτοιων μονάδων κομποστοποίησης : μία σε κάθε έναν καλλικρατικό Δήμο της Αρκαδίας (Ενός δικτύου μονάδων με την έννοια της συνεργασίας σε ζητήματα λειτουργίας τους, βλ. χρήση κοινού κινητού ηλεκτρομηχανολογικού εξοπλισμού όπως θραυστήρας, αναμεικτήρας, κόσκινο). Μία σφαιρική τεχνικοοικονομική μελέτη (που θα ποσοτικοποιεί και θα συνυπολογίζει το εξωτερικό κόστος των μετακινήσεων) θα τεκμηριώσει τι είναι οικονομικά προτιμότερο: Η μεταφορά των οργανικών σε μία μονάδα, σε επίπεδο περιφερειακής ενότητας (νομού) ή η μεταφορά του κινητού εξοπλισμού από τη μία στην άλλη μεταξύ μικρότερων μονάδων κομποστοποίησης, μίας σε κάθε έναν από τους καλλικρατικούς Δήμους της περιφερειακής ενότητας, χωρίς να αποκλείεται μία ενδιάμεση λύση.4. Διαχείριση Υπολειμμάτων

4.1. Άμεση χωροθέτηση και κατασκευή σε σύντομο χρονικό διάστημα (ενός έτους) Χώρων Υγειονομικής Ταφής Υπολειμμάτων (ΧΥΤΥ), σε επίπεδο Δήμου ή διαδημοτικής συνεργασίας εντός περιφερειακής ενότητας
Η λύση αποκεντρωμένων ΧΥΤΥ (ένας ανά νομό ή ανά Δήμο) δεν μπορεί ασφαλώς να γίνει αποδεκτή από κανέναν για τον τόπο του, αν δεν συνοδεύεται ταυτόχρονα από την έναρξη εφαρμογής και των υπολοίπων συνιστωσών της εναλλακτικής διαχείρισης, με συγκεκριμένα Διαχειριστικά Σχέδια : Μείωση-Επαναχρησιμοποίηση, Διαλογή στην Πηγή, Ανακύκλωση, Κομποστοποίηση – Λιπασματοποίηση, Συστηματική ενημέρωση των δημοτών με στόχο την Ευαισθητοποίηση και Ενεργό Συμμετοχή τους. Εκτός από τον/τους ΧΥΤΥ πρέπει επιπλέον ταυτόχρονα να χωροθετηθεί/-ούν και η/οι Μονάδα/-δες Κομποστοποίησης καθώς επίσης και η/οι μονάδα/-ες Διαχείρισης ΑΕΚΚ. Αιρετοί και τοπικές κοινωνίες (σε επίπεδο καλλικρατικού Δήμου) θα έχουν να επιλέξουν. Αν δεν μπορεί τελικά, μετά τη διαβούλευση, να βρεθεί λύση κοινής αποδοχής (σε επίπεδο καλλικρατικού Δήμου ή σε επίπεδο περιφερειακής ενότητας), θα πρέπει εν τέλει να πραγματοποιηθεί κλήρωση. Η αναζήτηση θέσεων για χωροθέτηση των διαφόρων μονάδων (μονάδα Κομποστοποίησης, ΧΥΤΥ, μονάδα Διαχείρισης ΑΕΚΚ) δεν μπορεί, παρά να συμπεριλάβει κατ΄αρχή θέσεις από όλες τις τοπικές ή δημοτικές κοινότητες (δηλ. τους πρώην δήμους) του κάθε ενός ή όλων των καλλικρατικών Δήμων της αντίστοιχης περιφερειακής ενότητας. Οι αναγκαίες αποφάσεις θα ληφθούν από τα δημοτικά συμβούλια, μέσα από κοινωνική διαβούλευση με την ευρύτερη δυνατή συμμετοχή. Ο χρόνος όμως πιέζει ασφυκτικά και οι αποφάσεις αυτές θα πρέπει να ληφθούν μέσα σε λίγους μήνες.

4.2. Συλλογή και αποκομιδή υπολειμματικών σκουπιδιών
Μέσα σε τακτό το συντομότερο χρονικό διάστημα, οι κάδοι σύμμεικτων απορριμμάτων αποσύρονται ( περί τις αρχές 2012). Τα υπολειμματικά πλέον απορρίμματα τοποθετούνται από τα νοικοκυριά, τα γραφεία, τις επιχειρήσεις, τις υπηρεσίες : είτε σε ειδικές σακούλες (από υλικό βιοαποδομήσιμο), οι οποίες θα διατίθενται από το Δήμο και ο ενδιαφερόμενος θα πληρώνει για την αγορά τους, είτε σε κάδους που χρησιμοποιούνται ξεχωριστά από κάθε νοικοκυριό, γραφείο, επιχείρηση, υπηρεσία. Είτε με τον ένα τρόπο είτε με τον άλλο, τα τέλη διαχείρισης απορριμμάτων θα καταβάλλονται με τον τρόπο αυτό ανάλογα με το βάρος των παραγόμενων (υπολειμματικών σκουπιδιών. Δίνεται έτσι σε όλους σοβαρό οικονομικό κίνητρο να περιορίσουν την παραγωγή σκουπιδιών.

5. Κλείσιμο και αποκατάσταση των υπαρχόντων ΧΑΔΑ το συντομότερο δυνατό (ως τις αρχές 2012)
Ισχύουν ανάλογα με τα όσα εκτέθηκαν παραπάνω για τον/τους ΧΥΤΥ.
Από τους υπάρχοντες ΧΑΔΑ παραμένουν τουλάχιστον 5 σε λειτουργία (ένας ανά δήμο, διαδημοτική ή περιφερειακή ενότητα, που τον επιλέγει το/-α δημ. συμβούλιο/-α), οι οποίοι δέχονται πλέον μόνον υπολείμματα σκουπιδιών, και παραμένουν σε λειτουργία μέχρις ότου οι ΧΥΤΥ να είναι έτοιμοι να τους αντικαταστήσουν στην υποδοχή των υπολειμμάτων.

6. Διαχείριση Αποβλήτων Εκσκαφών, Κατασκευών και Κατεδαφίσεων (ΑΕΚΚ) : Μία μονάδα σε επίπεδο Δήμου ή διαδημοτικής συνεργασίας ή περιφερειακής ενότητας
Ισχύουν ανάλογα με τα όσα εκτέθηκαν παραπάνω για τον/τους ΧΥΤΥ.
Αναφορικά με τα ΑΕΚΚ (όπως επίσης και με άλλα ρεύματα αποβλήτων πλην των αστικών στερεών), είναι αναγκαία η οργάνωση, με ευθύνη του παραγωγού, συναφούς συστήματος διαχείρισης. Και στην προκειμένη περίπτωση των ΑΕΚΚ προτείνεται η δημιουργία μίας μονάδας διαχείρισής τους σε επίπεδο Δήμου ή διαδημοτικής συνεργασίας ή περιφερειακής ενότητας.

7. Φορείς Διαχείρισης (ΦοΔΣΑ) : Ένας ανά περιφερειακή ενότητα (δηλ. ανά νομό)
Είναι φανερό ότι, το προτεινόμενο παραπάνω μοντέλο διαχείρισης αντιστοιχεί σε αποκεντρωμένους Φορείς Διαχείρισης (ΦοΔΣΑ), έναν ανά περιφερειακή ενότητα, και όχι έναν συγκεντρωτικό σε περιφερειακό επίπεδο όπως προτείνεται στο ΠΕΣΔΑ. Οι 5 ΦοΔΣΑ υπάρχουν, έχουν συσταθεί εδώ και 4 χρόνια (χωρίς ως τώρα να παράγουν έργο). Δεν χρειάζεται να μπούμε στη χρονοβόρο, κοστοβόρο – και κυρίως μη λειτουργική για το παραπάνω προτεινόμενο αποκεντρωμένο σχέδιο διαχείρισης – διαδικασία συγχώνευσής τους σε έναν ΦοΔΣΑ.

8. Ενημέρωση – ευαισθητοποίηση – συμμετοχή των δημοτών, Διαβούλευση : Άμεση πραγματοποίηση από την Περιφέρεια ημερίδων Ενημέρωσης – Διαβούλευσης
Στις αρχές του προηγούμενου μήνα εγκρίθηκε το αναθεωρημένο/επικαιροποιημένο ΠΕΣΔΑ Περιφέρειας Πελοποννήσου, ενώ παράλληλα ο χρόνος για την επίλυση του προβλήματος πιέζει ασφυκτικά. Έχουμε επίγνωση ότι η αποτελεσματική προς όφελος της κοινωνίας αντιμετώπισή του προϋποθέτει μεταξύ άλλων την ενημέρωση-ευαισθητοποίηση-ενεργό συμμετοχή των δημοτών/πολιτών. Χαρακτηριστικό της σπουδαιότητας αυτής της προϋπόθεσης αποτελεί το γεγονός ότι στην εγκριτική απόφαση του εν λόγω ΠΕΣΔΑ υπογραμμίζεται ήδη εισαγωγικά "η ενεργός συμμετοχή των πολιτών και των φορέων τους" για την επίτευξη των στόχων του ΠΕΣΔΑ (βλ. σελ. 3 και 4). Σημειώνουμε ακόμη ότι το ΠΕΣΔΑ δεν περιλαμβάνει : α) Την επιλογή της μεθόδου επεξεργασίας/αξιοποίησης του συνόλου των Αστικών Στερεών Αποβλήτων (βλ. σελ. 5 του ΠΕΣΔΑ), β) Τη χωροθέτηση των "Ολοκληρωμένων Εγκαταστάσεων Διαχείρισης Αποβλήτων", γ) Τον τρόπο συμμετοχής των Δήμων ( οικονομικό κόστος για τους δημότες, οργανωτική/εταιρική συμμετοχή, αρμοδιότητες-υποχρεώσεις). Πρόκειται για ζητήματα, τα οποία θεωρούμε ότι μονοσήμαντα αποτελούν αντικείμενα πολιτικών αποφάσεων και επιλογών των αρμοδίων φορέων ( και όχι του μελετητή ή του αναδόχου κατασκευής ή λειτουργίας των σχετικών μονάδων), ήτοι της Περιφέρειας και των Δήμων, δηλ. των αρμοδίων οργάνων αυτών (ήτοι : του Περιφερειακού Συμβουλίου και των Δημοτικών Συμβουλίων) τα οποία ασφαλώς – για την λήψη των αποφάσεών τους – θα λάβουν υπόψη τους τα συμπεράσματα των σχετικών μελετών.
Για τους παραπάνω λόγους είναι άμεση ανάγκη, ο Περιφερειάρχης Περιφέρειας Πελοποννήσου να πάρει την πρωτοβουλία και να συγκαλέσει έκτακτη Συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου, προκειμένου όπως αυτό πάρει απόφαση για τη διοργάνωση Ημερίδων Ενημέρωσης - Διαβούλευσης με τους αιρετούς της Αυτοδιοίκησης (περιφερειακούς, δημοτικούς και τοπικούς), με τους κοινωνικούς φορείς και τους πολίτες, αναφορικά με το ΠΕΣΔΑ. Βασικός εισηγητής στις εν λόγω Ημερίδες θα πρέπει να είναι η εταιρεία που εκπόνησε τις μελέτες στις οποίες στηρίχτηκε η διαμόρφωση του ΠΕΣΔΑ, ενώ επί του θέματος θα πρέπει να εισηγηθούν και εκπρόσωποι φορέων και κινήσεων πολιτών που έχουν επεξεργαστεί συναφείς προτάσεις. Είναι απαραίτητο όπως πραγματοποιηθούν πέντε Ημερίδες, μία στην έδρα κάθε μίας περιφερειακής ενότητας (πρώην νομού), κατά τη διάρκεια του 1ου δεκαπενθήμερου Φεβρουαρίου. Αιρετοί (περιφερειακοί, δημοτικοί και τοπικοί) καθώς επίσης και Αυτοδιοικητικές και Οικολογικές Κινήσεις και άλλοι κοινωνικοί Φορείς, και από τις 5 περιφερειακές ενότητες της Περιφέρειας, υπέβαλαν τις προηγούμενες ημέρες σχετικά αιτήματα στον Περιφερειάρχη.

Συμπληρωματικές θέσεις

1. Νέο, αναθεωρημένο/επικαιροποιημένο ΠΕΣΔΑ: Σε γενικές αρχές και στόχους: Αποδεκτό. Σε συγκεκριμένα έργα-μέτρα-δράσεις: Σοβαρά Ερωτηματικά.
Το εν λόγω Σχέδιο περιέχει αρκετές γενικές αρχές και βασικούς στόχους που μας βρίσκουν απολύτως σύμφωνους.
Όμως, οι απαιτούμενες δράσεις είτε απουσιάζουν από αυτό, είτε παραπέμπονται στον μελετητή-κατασκευαστή-ανάδοχο ιδιώτη να τις επιλέξει, είτε – εκείνες που αναφέρονται – βρίσκονται σε κραυγαλέα αντίθεση με τις προαναφερόμενες αρχές και στόχους (βλ. την από 22/9/2010 Απόφαση Αυτοδιοικητικών και Οικολογικών Κινήσεων και άλλων Φορέων, η οποία επισυνάπτεται στο παρόν. Πρόκειται για μία απόφαση, την οποία υποστηρίζει με την υπογραφή της και η "Οικολογική Συμπολιτεία του Μοριά").


2. Δεματοποιητές : Απορρίπτονται
Η χρησιμοποίησή τους δημιουργεί τετελεσμένα για την επεξεργασία σύμμεικτων απορριμμάτων στις προτεινόμενες μονάδες ολοκληρωμένης διαχείρισης, οι οποίες κατ΄ακολουθία θα είναι αναγκαστικά μονάδες βιολογικής ξήρανσης / θερμικής επεξεργασίας / ενεργειακής αξιοποίησης. Πρόκειται για επιλογές οικονομικά πανάκριβες, οικολογικά επιζήμιες και κοινωνικά μη αποδεκτές. Επιπλέον, η επιμονή στη χρησιμοποίησή τους εξακολουθεί να εκτρέπει την προσοχή : Από την ανάγκη ΑΜΕΣΗΣ και κοινωνικά αποδεκτής χωροθέτησης Χώρων Υγειονομικής Ταφής Υπολειμμάτων, β. Από την ανάγκη αλλά και τη δυνατότητα ΑΜΕΣΗΣ έναρξης δράσεων λιπασματοποίησης/κομποστοποίησης του βιοαποδομήσιμου κλάσματος των αστικών στερεών αποβλήτων.
Όσον αφορά τη χρησιμοποίησή τους για τη δεματοποίηση ανακυκλώσιμων υλικών, τα οποία εν συνεχεία θα μεταφέρονται σε ΚΔΑΥ, δημιουργούνται ερωτήματα σε σχέση : α. με το οικονομικό όφελος από τη δεματοποίηση σύμμεικτων ανακυκλώσιμων, και β. με τη λειτουργικότητα του εγχειρήματος.

Ανάλογα ισχύουν και για τους προτεινόμενους στο νέο ΠΕΣΔΑ Σταθμούς Μεταβατικής Διαχείρισης και Σταθμούς Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων (ΣΜΑ).

3. Μέθοδοι/τεχνικές επεξεργασίας και αξιοποίησης σύμμεικτων στερεών αστικών αποβλήτων (θερμική επεξεργασία, βιοξήρανση, ενεργειακή αξιοποίηση) και οι αντίστοιχες μονάδες (συγκαταλέγονται εδώ και οι πιλοτικές μονάδες ΄΄Σούκος΄΄ και ΄΄Ram Europe΄΄ που επιδιώκεται από την Περιφέρεια και από ορισμένους Δήμους να αποτελέσουν το εφαλτήριο για την επιλογή και την κοινωνική αποδοχή συναφών μεθόδων και μονάδων επεξεργασίας σύμμεικτων απορριμμάτων) : Απορριπτέες με τον πιο κατηγορηματικό τρόπο.
Η κριτική και απόρριψη μεθόδων και μονάδων επεξεργασίας σύμμεικτων απορριμμάτων στηρίζεται :
α. Στο πολλαπλάσιο (3- έως 4-πλάσιο) οικονομικό κόστος τους σε σύγκριση με τις μεθόδους και τις τεχνικές της πρότασης εναλλακτικής διαχείρισης
β. Στην πολύπλευρη οικολογική επιβάρυνση που προκαλούν στο φυσικό περιβάλλον και στη δημόσια υγεία.
γ. Στο ότι συμβάλλουν στην αναπαραγωγή μιάς κοινωνίας παθητικών καταναλωτών και όχι συνειδητών καταναλωτών – ενεργών πολιτών.
30 / 1 / 2011

Βασίλης Γιόκαρης διαβάστε περισσότερα σ' αυτό το άρθρο...

Παρασκευή, 18 Φεβρουαρίου 2011

Ιδιωτικοί αυτοκινητόδρομοι στην Ελλάδα: ΑΠΟ ΤΟ «ΘΑΥΜΑ» ΤΗΣ ΑΤΤΙΚΗΣ ΟΔΟΥ, ΣΤΗΝ ΟΡΓΗ ΤΟΥ «ΔΕΝ ΠΛΗΡΩΝΩ»

http://www.tvxs.gr
του Γιάννη Παρασκευόπουλου*

Μήπως χρειαζόμαστε βαθύτερες αλλαγές πολιτικής;
• Τα υπέρογκα διόδια, καρπός της διαρκούς αύξησης των αυτοκινητοδρόμων
• Η Ελλάδα κατέχει πλέον και πανευρωπαϊκά ρεκόρ
• Ανάγκη ριζικών αλλαγών στην πολιτική μεταφορών.

Η ιστορία των ιδιωτικών αυτοκινητοδρόμων στην Ελλάδα, αρχίζει με την Αττική Οδό. Ο νέος δρόμος, με εξυπηρέτηση σαφώς ανώτερη από τους υπάρχοντες, προσελκύει τριπλάσια κίνηση από τις αρχικές προβλέψεις διασφαλίζοντας στις εταιρίες της κοινοπραξίας θεαματική οικονομική επιτυχία και μόνιμες πηγές εσόδων.
Πίσω από τη βιτρίνα, όμως, είχαμε δύο τουλάχιστον σοβαρές παρενέργειες:
• Η κοινοπραξία πίεσε σθεναρά για[...] ματαίωση του Προαστιακού, που σώθηκε μόνο την τελευταία στιγμή, όταν τον απαίτησε ακόμη πιο σθεναρά η Διεθνής Ολυμπιακή Επιτροπή. Στο μεταξύ όμως προχωρούσε εσπευσμένα, ως υποκατάστατο, η κατεπείγουσα προέκταση του μετρό προς το αεροδρόμιο, όπου η απουσία μελετών για τους ενδιάμεσους σταθμούς, κόστισε τελικά μια πολύμηνη αναγκαστική διακοπή της γραμμής, το 2009.
• Οι επεκτάσεις του αυτοκινητοδρόμου στον Υμηττό και την Ανατολική Αττική αποτελούν πάγιο στόχο της κοινοπραξίας, που πιέζει σταθερά όλες τις κυβερνήσεις της τελευταίας 10ετίας, αδιαφορώντας για τις επιλογές των πολιτών και για τις συνέπειες στο περιβάλλον.

Επεκτείνοντας την Αττική Οδό σε… όλη τη χώρα

Η Αττική Οδός αποτέλεσε πρότυπο σε πολύ ευρύτερη κλίμακα. Λίγο πριν το τέλος της διακυβέρνησής του, ο Κ. Σημίτης επέλεξε να υποσχεθεί σε κάθε Έλληνα έναν αυτοκινητόδρομο σε απόσταση μιας ώρας από την πόρτα του σπιτιού του. Την εκπλήρωση δρομολόγησαν η Νέα Δημοκρατία και ο κ. Σουφλιάς, με συμβάσεις παραχώρησης διοδίων για κλειστούς αυτοκινητοδρόμους που θα καλύπτουν κάθε γωνιά της ηπειρωτικής Ελλάδας, φθάνοντας συνολικά τις 2.500 χλμ.
Με τα δεδομένα αυτά, το 2015:
• Θα είμαστε η μόνη ευρωπαϊκή χώρα όπου οι αυτοκινητόδρομοι θα ξεπερνούν το συνολικό μήκος του σιδηροδρομικού δικτύου. http://epp.eurostat.ec. europa.eu/cache/ITY_OFFPUB/KS-SF-08-028/EN/KS-SF-08-028-EN.PDF
• Σε κάθε 100.000 κατοίκους της ηπειρωτικής Ελλάδας θα αντιστοιχούν 24 χλμ. κλειστών αυτοκινητοδρόμων, όταν στην Ελβετία αντιστοιχούν 18 χλμ., στη Γαλλία 17 χλμ. και στη Γερμανία «μόλις» 15 χλμ.
• Ανά 1000 τετραγωνικά χιλιόμετρα ηπειρωτικού εδάφους μας, θα έχουμε 23 χλμ. αυτοκινητοδρόμων, όταν η Αυστρία έχει 20, η Γαλλία 17, η Βρετανία 16 Ένα τέτοιο φαραωνικό πρόγραμμα απαιτεί φυσικά και τους ανάλογους πόρους. Δεσμεύτηκε λοιπόν η μερίδα του λέοντος από τα κοινοτικά κονδύλια, εκταμιεύθηκαν μεγάλα ποσά για απαλλοτριώσεις, συμφωνήθηκαν με διάφορα προσχήματα γενναίες άμεσες και έμμεσες κρατικές πληρωμές.
Κυριότερος όμως πόρος ήταν τα διόδια, που για πρώτη φορά έπαψαν να είναι συμβολικά και να αφορούν μόνο τη συντήρηση των δρόμων. Το υπάρχον δίκτυο έγινε πηγή άντλησης εσόδων για τα μελλοντικά τμήματα και οι κατασκευαστικές κοινοπραξίες επέλεξαν να χρηματοδοτήσουν τα έργα τους με το μέγιστο δυνατό τραπεζικό δανεισμό και με τα ελάχιστα δυνατά ίδια κεφάλαια: Ενδεικτικά, για τον άξονα Ελευσίνα-Πάτρα-Καλαμάτα προβλέπονται 20% απευθείας επιδότηση από το Ελληνικό Δημόσιο και μόλις 7% ίδιες συμμετοχές, που κι αυτές καλύπτονται κυρίως με δανεισμό.

Όταν οι εργολάβοι γίνονται κατακτητές

Κάπου εδώ αρχίζουν καταστάσεις πραγματικά νοσηρές:
• Με το ξεκίνημα των συμβάσεων, ο σιδηρόδρομος από «φτωχός συγγενής» γίνεται «ανεπιθύμητος συγγενής». Το 2008 παγώνουν όλες οι επενδύσεις εκτός του βασικού άξονα, το 2009 (ήδη επί Ν.Δ.) περικόπτονται δραστικά τα δρομολόγια, το 2010 η κοινή γνώμη βομβαρδίζεται με «πειραγμένα» στοιχεία για τον ΟΣΕ για να συναινέσει στην ψήφιση ενός νόμου που τον στραγγαλίζει οικονομικά και κλείνει το μισό δίκτυο. Οι προβλέψεις για ξήλωμα των γραμμών και απόδοσή τους σε άλλες χρήσεις ώστε να μη μπορεί να ξαναλειτουργήσει τρένο ούτε και στο μέλλον, ταιριάζουν γάντι με τα συμφέροντα των αυτοκινητοδρόμων να πετύχουν μονοπωλιακή θέση.
• Τα διόδια εισπράττονται και σε δρόμους που δε δικαιολογούν χρέωση των οδηγών. Για να μπορούν να εισπράττονται διόδια στη διαδρομή Κορίνθου-Πατρών, χρειάστηκε να τροποποιηθεί ακόμη και η…. ευρωπαϊκή νομοθεσία, κάτι που πιθανότατα θα ήταν ανέφικτο χωρίς το «ενδιαφέρον» μεγάλων ευρωπαϊκών εταιριών όπως η HOCHTIEF. Στην επίσημη ιστοσελίδα της τελευταίας http://www.hochtief-concessions.com/concessions_en/4.jhtml βλέπουμε ότι αυτή τη στιγμή δεν έχει σε καμιά άλλη χώρα συμμετοχή σε αυτοκινητοδρόμους υπό κατασκευή.
• Αρκετοί όροι φαίνονται σχεδιασμένοι για να θωρακίσουν τις κοινοπραξίες απέναντι στον ανταγωνισμό του σιδηροδρόμου. Στη σύμβαση της Ιονίας Οδού προβλέπεται ειδική οικονομική ρήτρα κατά του Δημοσίου, αν τελικά κατασκευαστεί τρένο από Καλαμπάκα προς Γιάννενα και Ηγουμενίτσα. Στη σύμβαση της Ολυμπίας Οδού, οι σιδηροδρομικές γραμμές εξομοιώνονται με δίκτυα κοινής ωφέλειας, που ξηλώνονται και μετατοπίζονται με δαπάνες του Δημοσίου παντού όπου εμποδίζουν την πρόοδο των οδικών έργων.
• Η ίδια κοινοπραξία εκμεταλλεύεται καταχρηστικά το προνόμιο να μη δεσμεύεται από τις κατασκευαστικές μελέτες της γραμμής Κιάτο-Πάτρα. Δημιουργεί έτσι δικά της εργοτάξια πάνω στη σιδηροδρομική χάραξη και πολλαπλασιάζει τα «σημεία εμπλοκής» με το σιδηρόδρομο που διεκδικεί να αναλάβει η ίδια με απευθείας ανάθεση. Αν υποψιάζεστε ότι τα συμφέροντα της κοινοπραξίας ταιριάζουν καλύτερα με ένα τρένο που δε θα λειτουργήσει πριν ολοκληρωθεί ο δρόμος και που θα μένει μακριά από την πόλη και το λιμάνι της, ο ισχύων σχεδιασμός προβλέπει όντως ότι το τρένο θα λειτουργήσει το 2015 και θα σταματά στο … Ρίο. Αναλυτικές καταγγελίες έχουν δημοσιοποιήσει οι Οικολόγοι Πράσινοι στο http://www.ecogreens-gr.org/cms/index.php?option=com_content&view=article&id=1474:2010-11-02-15-11-19&catid=33:2009-03-18-07-39-11&Itemid=51
Οι εταιρίες όμως των αυτοκινητοδρόμων λειτούργησαν ως κατακτητές και σε μια σειρά άλλα επίπεδα. Παραβίασαν τις υποχρεώσεις τους για τα παράπλευρα οδικά δίκτυα, αρνήθηκαν να συνδιαλλαγούν με τις τοπικές κοινωνίες που βρέθηκαν φόρου υποτελείς για τις καθημερινές τους μετακινήσεις, προώθησαν πλήρη αδιαφάνεια στα οικονομικά τους στοιχεία και την απόσβεση των επενδύσεών τους, έδειξαν αλαζονεία όταν οι οδηγοί-πελάτες τους άρχισαν να πιέζονται με την οικονομική κρίση και τα ακριβά καύσιμα. Βρέθηκαν έτσι εύλογα στο επίκεντρο της οργής των πολιτών και στο στόχαστρο ενός πολύμορφου και αυθόρμητου κινήματος, καθώς όλα αυτά τα χρόνια έδειχναν να απολαμβάνουν την πολιτική τους ισχύ και τη δυνατότητα να επιβάλλουν αποφάσεις στο πολιτικό σύστημα.

«Δεν πληρώνω»: τι βρίσκεται πέρα από την οργή;

Η οργή είναι λοιπόν εύλογη, δεν πρέπει όμως να κρύβει από τα μάτια μας τα υπόλοιπα στοιχεία του παζλ των μεταφορών:
• Ότι, με εξαίρεση την ολοκλήρωση του άξονα Πάτρα-Αθήνα-Θεσσαλονίκη, η Ελλάδα δε χρειάζεται άλλους κλειστούς αυτοκινητοδρόμους. Οι πιο πολλές από τις συμβάσεις του κ.Σουφλιά θα πρέπει είτε να καταγγελθούν τελείως είτε να αναθεωρηθούν ριζικά.
• Ότι οι τοπικές κοινωνίες έχουν ήδη αρχίσει να δίνουν έμφαση και στις εναλλακτικές λύσεις: μόλις την περασμένη εβδομάδα, στη Φλώρινα σε μια μόνο μέρα συγκεντρώθηκαν για τη διακοπή του τρένου 6.000 υπογραφές διαμαρτυρίας, περίπου το 1/3 του πληθυσμού της πόλης.
• Ότι περισσότερο από τους κλειστούς αυτοκινητοδρόμους που αποτελούν αυτοκίνηση πολυτελείας, χρειαζόμαστε σύγχρονο τρένο, υποδομές συνδυασμένων μεταφορών, αξιοπρεπείς και ασφαλείς τοπικούς και υπερτοπικούς δρόμους, προσιτό κόστος στις συγκοινωνίες με τα νησιά. Στις σημερινές συνθήκες, τίποτα από αυτά δε μπορεί να υλοποιηθεί αν οι υπάρχοντες κλειστοί αυτοκινητόδρομοι λειτουργούν χωρίς διόδια.
Θα πρέπει λοιπόν να αναζητήσουμε με σοβαρότητα τρόπους ώστε τα διόδια να χρηματοδοτούν τις εναλλακτικές λύσεις απέναντι στους κλειστούς αυτοκινητοδρόμους: τοπικά οδικά δίκτυα, βελτιώσεις και διαπλατύνσεις σε άξονες μέσων ταχυτήτων, παρακάμψεις οικισμών, χρηματοδότηση της λειτουργίας του σιδηροδρόμου και συμπλήρωση των κρίκων που λείπουν στο δίκτυό του, επιδότηση του εισιτηρίου στις αστικές συγκοινωνίες, χρηματοδότηση του «μεταφορικού ισοδυνάμου» στις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες ώστε το κόστος του εισιτηρίου να μην ξεπερνά αυτό των αντίστοιχων αποστάσεων στη στεριά.
Η κρίση δεν προσφέρεται για παρωχημένες πολυτέλειες άλλων εποχών, ούτε όμως και για διεκδικήσεις στα τυφλά. Χρειαζόμαστε λύσεις που να απαντούν εξίσου πειστικά τόσο στην οικονομική όσο και στην περιβαλλοντική κρίση, λύσεις που να μη στηρίζουν την κοινωνική συνοχή σε μια (πιθανότατα ελάχιστα εφικτή πια) «δημοκρατία στην κατανάλωση».
Στις μεταφορές αυτό σημαίνει ότι διεκδικούμε για όλους προσιτές και ποιοτικές εναλλακτικές λύσεις απέναντι στην αυτοκίνηση, λύσεις που πάντως συγκρούονται με όσα μας «προτείνουν» η κυβέρνηση και η τρόικα μέσα από νομοθετήματα όπως το πρόσφατο για τον ΟΣΕ ή το τωρινό για τις συγκοινωνίες.
Αν είναι όμως να οικοδομήσουμε ένα νέο κοινωνικό συμβόλαιο, στηριγμένο κυρίως στα συλλογικά αγαθά και την αλληλεγγύη, αυτό περνάει και από την αλλαγή στο τι ζητάμε και τι δε ζητάμε για τις μετακινήσεις μας.

*Ο Γιάννης Παρασκευόπουλος είναι εκπρόσωπος τύπου των Οικολόγων Πράσινων
διαβάστε περισσότερα σ' αυτό το άρθρο...