Επικοινωνήστε μαζί μας: sstamell@otenet.grsstamell@otenet.gr
Τρίτη 2 Οκτωβρίου 2012
Πραγματικότητα η προαναγγελλόμενη συγχώνευση του Φορέα Διαχείρισης Οίτης με αυτόν του Παρνασσού Στην Αμφίκλεια η έδρα του νέου Φορέα
Δημοσιεύτηκε "προς διαβούλευση" το τελικό σχέδιο νόμου για την «Κατάργηση και συγχώνευση νομικών προσώπων του δημοσίου και του ευρύτερου δημόσιου τομέα», που αφορά και στους Φορείς Διαχείρισης των Προστατευόμενων Περιοχών.
Στο άρθρο 10 και στην στ΄ παράγραφο1 προβλέπεται η συγχώνευση του Φορέα Διαχείρισης του Εθνικού Δρυμού Παρνασσού και του Φορέα Διαχείρισης του Εθνικού Δρυμού της Οίτης και η σύσταση ενός νέου ΝΠΙΔ με την επωνυμία «Φορέας Διαχείρισης Εθνικών Δρυμών και Οικοσυστημάτων Στερεάς Ελλάδας».
Η σχεδιαζόμενη συγχώνευση έρχεται μετά από τις επιταγές της τρόικας για νέες περικοπές στις δαπάνες του δημοσίου, κάτι που είναι όμως εντελώς παράλογο, αφού οι Φορείς Διαχείρισης δεν επιβαρύνουν με δαπάνες λειτουργίας τον εθνικό προϋπολογισμό. Για την ακρίβεια,
· οι Φ.Δ.Π.Π. από την ίδρυσή τους μέχρι και σήμερα λειτούργησαν χρηματοδοτούμενοι αποκλειστικά από ευρωπαϊκά προγράμματα, κυρίως από το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Περιβάλλον» (Ε.Π.ΠΕΡ.) – Γ΄ΚΠΣ 2006-2009 και από το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξη» (Ε.Π.ΠΕΡ.Α.Α.) - Ε.Σ.Π.Α. 2010-2015, μέσω των οποίων υποστηρίχθηκαν τόσο τα λειτουργικά και ανελαστικά έξοδά τους όσο και οι διαχειριστικές τους δράσεις. Η συμβολή των Φ.Δ.Π.Π. στην αύξηση της απορροφητικότητας των κοινοτικών πόρων και στη δημιουργία συνθηκών τοπικής κυρίως ανάπτυξης μέσα από την χρηματοδότησή τους από το Ε.Π.ΠΕΡ.Α.Α. είναι προφανής και εξαιρετικά σημαντική με συνεπακόλουθα μεγάλα περιβαλλοντικά, οικονομικά και κοινωνικά οφέλη. Τονίζεται ιδιαίτερα ότι οι δαπάνες για όλο το προσωπικό που απασχολείται σήμερα σε όλους του Φ.Δ.Π.Π. καλύπτονται αποκλειστικά από το Ε.Π.ΠΕΡ.Α.Α. για την υλοποίηση των προγραμματισμένων δράσεών τους χωρίς να επιβαρύνουν τον Τακτικό Προϋπολογισμό.
· τα Διοικητικά Συμβούλια καθώς και οι Πρόεδροι των Φ.Δ.Π.Π. προσφέρουν τις υπηρεσίες τους αμισθί.
Επιπλέον, οι Φ.Δ.Π.Π. έχουν ήδη ξεκινήσει τις διαδικασίες υλοποίησης πλήθους προκηρύξεων και συμβάσεων, μεταξύ των οποίων και τις προκηρύξεις διεθνών διαγωνισμών για την Επιστημονική Παρακολούθηση ειδών χλωρίδας, πανίδας και τύπων οικοτόπων, προκειμένου η Ελλάδα να καταθέσει έκθεση για την πρόοδο εφαρμογής της Οδηγίας 92/43 εντός του 2013, κάτι που αποτελεί εθνική υποχρέωση ως κράτος-μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης στο πλαίσιο της εφαρμογής της σχετικής Οδηγίας. Πρόσφατες προκηρύξεις έχει ανακοινώσει και ο ΦΔ της Οίτης, η τύχη των οποίων δεν μπορεί να προβλεφθεί.
Η πρόχειρη συγχώνευση των ΦΔ, λοιπόν, όχι μόνο δεν πρόκειται να βελτιώσει τη δημοσιονομική κατάσταση της χώρας αλλά ενδέχεται να αποτελέσει τροχοπέδη για την περιφερειακή ανάπτυξη. Η τροποποίηση δε των τεχνικών όρων υλοποίησης (π.χ. αλλαγή δικαιούχου) των συγκεκριμένων προγραμμάτων, εγκυμονεί καθυστερήσεις και ενδεχομένως πρόστιμα από την αθέτηση των εγκεκριμένων χρονοδιαγραμμάτων.
Για αυτούς και μια σειρά ακόμα λόγους, οι Οικολόγοι Πράσινοι έχουμε προσφύγει στο Ευρωκοινοβούλιο μέσω του ευρωβουλευτή μας Νίκου Χρυσόγελου, ο οποίος έχει καταθέσει σχετική ερώτηση2, ενώ αντιπροσωπεία μας συναντήθηκε με τον Υπουργό Εσωτερικών κ. Αντώνη Μανιτάκη3, ο οποίος μεταξύ άλλων συμφώνησε ότι δεν προκύπτει αξιόλογο δημοσιονομικό όφελος από τη συγχώνευση, αφού η κύρια χρηματοδότηση των ΦΔ προέρχεται από ευρωπαϊκούς πόρους, ενώ δεσμεύτηκε ότι τα επιμέρους τοπικά γραφεία θα συνεχίσουν τη λειτουργία τους.
Εύλογα, λοιπόν, οι Οικολόγοι Πράσινοι Φθιώτιδας διατυπώνουμε τις παρακάτω απορίες και ζητούμε απαντήσεις από τους αρμόδιους φορείς:
- ποιο θα είναι το δημοσιονομικό όφελος από τη συγχώνευση των δύο ΦΔ της περιοχής μας;
- τι θα γίνει με τις προκηρύξεις και τις συμβάσεις έργου που «τρέχουν»;
- ποια θα είναι η τύχη των εργαζομένων στους ΦΔ, τόσο λόγω των νέων συνθηκών όσο και της μεταφοράς της έδρας εργασίας τους;
- πώς θα επιτευχθεί η πραγμάτωση των επιστημονικών στόχων των φορέων, που ήδη αντιμετώπιζαν δυσκολίες και ειδικά αυτών της Οίτης που μέχρι και σήμερα αγωνίζεται για μια σειρά ενεργειών που θα διευκόλυναν το έργο του για την προστασία της περιοχής (οριοθέτηση του καθεστώτος προστασίας της Οίτης, επικαιροποίηση της Ειδικής Περιβαλλοντικής Μελέτης της, κ.ά.);
- μήπως αυτή η απόφαση έρχεται να πλήξει κι άλλο το φυσικό περιβάλλον της Οίτης, το οποίο είναι έκθετο στα μεγάλα σχέδια για βιομηχανική και μεταλλευτική εκμετάλλευση του βουνού και δεν είναι καθόλου τυχαία η χρόνια κωλυσιεργία της πολιτείας στην έκδοση εργαλείων προστασίας και βιώσιμης ανάπτυξής του;
Να θυμίσουμε, επίσης, ότι θέση και πρόταση των περιβαλλοντικών οργανώσεων της περιοχής, και όχι μόνο, είναι η ίδρυση ενός Ενιαίου Φορέα Διαχείρισης των Οικοσυστημάτων της Οίτης, του Σπερχειού και του Μαλιακού κόλπου, για να συμπεριλάβει και την προστατευόμενη περιοχή NATURA 2000, θέση που θα έπρεπε να υποστηριχθεί και από την τοπική αυτοδιοίκηση.
Η προχειρότητα με την οποία επιχειρείται η ανώφελη επιστημονικά και δημοσιονομικά συγχώνευση των Φορέων Διαχείρισης της περιοχής μας μας προϊδεάζει για τη δρομολόγηση πολύ χειρότερων επιλογών της κυβέρνησης, που σχεδιάζει για τον τόπο και το μέλλον μας χωρίς εμάς.
Πληροφορίες: Βασιλική Νάκου, 6983903061
Παράρτημα:
1στ) Το ν.π.ι.δ με την επωνυμία «Φορέας Διαχείρισης Εθνικού Δρυμού Παρνασσού», και το ν.π.ι.δ με την επωνυμία «Φορέας Διαχείρισης Εθνικού Δρυμού Οίτης», που ιδρύθηκαν με την παράγραφο 10 του άρθρου 15 του ν. 2742/1999 (207 Α`) η οποία προστέθηκε με το άρθρο 13 του ν. 3044/2002 (197 Α΄) συγχωνεύονται και συνιστούν νέο ν.π.ι.δ. με την επωνυμία «Φορέας Διαχείρισης Εθνικών Δρυμών και Οικοσυστημάτων Στερεάς Ελλάδας». Στο νέο φορέα περιέρχεται το σύνολο των αρμοδιοτήτων, της περιουσίας (ενεργητικό – παθητικό,) των θέσεων και του προσωπικού των φορέων που συγχωνεύονται με την παράγραφο αυτή, και τα δικαιώματα και οι υποχρεώσεις τους, στα οποία ο φορέας που συνίσταται υπεισέρχεται ως καθολικός διάδοχός τους. Ο φορέας που συνιστάται έχει διοικητική και οικονομική αυτοτέλεια και εποπτεύεται από τον Υπουργό Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής και λειτουργεί σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 2742/1999 ως ισχύει και του ν. 1650/1986. Η έδρα του φορέα διαχείρισης είναι η Αμφίκλεια.
2ερώτηση Ν. Χρυσόγελου στο ΕΚ: http://www.chrysogelos.gr/index.php?option=com_k2&view=item&id=1173:our-natural-wealth-deserves-better&Itemid=75&lang=el
3ανακοίνωση για συνάντηση με Αντ. Μανιτάκη: http://www.ecogreens-gr.org/cms/index.php?option=com_content&view=article&id=3565:2012-08-07-08-14-09&catid=1:press-releases
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου