Σελίδες

http://www.e-ecology.gr

Τρίτη 20 Νοεμβρίου 2012

Από τη συζήτηση στην Επιτροπή Διαβούλευσης του Δήμου Λαμίας για τον Στραγηγικό Σχεδιασμό

Είναι δύσκολο κανείς να κάνει παρατηρήσεις στα συγκεκριμένα κείμενα, όπως είναι διατυπωμένα και όπως παρατίθενται τα θέματα

Το κείμενο του Στρατηγικού Σχεδιασμού του Δήμου είναι ένα γενικόλογο κείμενο, στο οποίο βρίσκει κανείς τα πάντα, μέσα σε ένα γενικό πλαίσιο. Ουσιαστικά είναι μια γενική περιγραφή για τα επόμενα 50 χρόνια τουλάχιστον

Θα λέγαμε ότι για κάθε επιμέρους ζήτημα χρειάζεται τουλάχιστον μια ημερίδα για να προσδιοριστούν οι δράσεις για τα επόμενα πέντε χρόνια. Κι αυτό προτείνουμε• και ως Επιτροπή Διαβούλευσης, θα μπορούσαμε να βάλουμε ένα χρονοδιάγραμμα

Παραθέτουμε όμως κάποιες σκέψεις θέλοντας να συμβάλουμε όσο γίνεται στη συζήτηση και να βοηθήσουμε τη Δημοτική Αρχή. Πιθανόν πολλά από αυτά να «ανοίγουν ανοιχτές πόρτες», κατά την προσφιλή έκφραση του Δημάρχου, αλλά δεν είναι κακό η επανάληψη

Ως Μαλιακός SOS, που εκπροσωπώ, θα θέλαμε να δούμε τον Δήμο να πρωτοστατεί σε πρωτοβουλίες και να έχει μόνιμο προσανατολισμό στα θέματα του Σπερχειού, της Γερμανικής Τάφρου, των Βιολογικών Καθαρισμών, του Ξηριά, που έχουν άμεση σχέση με την βελτίωση των νερών του κόλπου.

Για τη βιώσιμη ανάπτυξη της περιοχής του Μαλιακού θα θέλαμε επίσης να πάρει πρωτοβουλίες για μια Ολοκληρωμένη Μελέτη Διαχείρισης της παράκτιας ζώνης του Κόλπου, που να περιλαμβάνει όλες εκείνες τις οικονομικές δραστηριότητες, οι οποίες είναι συμβατές με την προστασία του θαλάσσιου και του παράκτιου περιβάλλοντος, όπως: ο οικοτουρισμός, η βιώσιμη αλιεία, η βιολογική γεωργία - με κύριο άξονα την ελιά - και η ενίσχυση των τοπικών ποικιλιών και των τοπικών προϊόντων. Ένα μοντέλο ανάπτυξης που να σέβεται τους φυσικούς πόρους, με βάση την αρχή της βιωσιμότητας. Πρωτοβουλίες επίσης για:
- την ολοκλήρωση της διαδικασίας καθορισμού των όρων και των ορίων λειτουργίας της προστατευόμενης περιοχής NATURA 2000 της κοιλάδας του Σπερχειού
- τη σύσταση Ενιαίου Φορέα Διαχείρισης του Εθνικού Δρυμού της Οίτης και της προστατευόμενης περιοχής NATURA 2000 Σπερχειού - Μαλιακού.
- τον χαρακτηρισμό του Σπερχειού και των παραποτάμων του ως “ευαίσθητου αποδέκτη”
- την ενίσχυση των προγραμμάτων βιολογικής γεωργίας με στόχο την ανάδειξη της κοιλάδας σε “Ζώνη Βιολογικής Γεωργίας”.

Σε αντίθεση με τα παραπάνω, βλέπουμε ότι ο Δήμος υιοθετεί το σχεδιασμό των αυτοκινητοδρόμων στην κοιλάδα. Για τον Ε-65 και την νέα γραμμή του ΟΣΕ δεν έχουμε να προσθέσουμε τίποτα περισσότερο από το ότι, είναι ανάγκη να συμμετέχει ο Δήμος στην καθημερινή παρακολούθηση της κατασκευής των έργων, όταν ξεκινήσουν ξανά, για τη εφαρμογή των Περιβαλλοντικών Όρων και την μείωση των επιπτώσεων στο οικοσύστημα. Όμως θεωρούμε ότι ο Δήμος πρέπει να εκφράσει την αντίθεσή του στην κατασκευή του νέου αυτοκινητοδρόμου Βόλου – Αντιρρίου, όπως έχει σχεδιαστεί να περνάει μέσα από τον κάμπο. Η πρότασή μας, να μελετηθεί ξανά η κατασκευή του στην υπάρχουσα χάραξη, με κόμβο σύνδεσης στην έξοδο του Μπράλλου

Δεν ξέρουμε πόσο ο Δήμος παρακολουθεί ή συμμετέχει στη εκπόνηση του Προγράμματος του Life για την προστασία του Οικοσυστήματος Οίτης – Καλλιδρόμου, δεν είδαμε να συμμετέχει στην παρουσίαση πριν λίγες μέρες από την Επιτροπή Περιβάλλοντος της Περιφέρειας

Βρισκόμαστε ως κοινωνία στο μέσον του κυκλώνα της κρίσης με τραγικές συνέπειες για τον καθένα. Μια συγκυρία δύσκολη σε μια νέα εποχή, που διανύουμε ήδη. Όλοι μας πρέπει να προσαρμοστούμε στα νέα δεδομένα και ιδιαίτερα ο Δήμος. Η αυτοδιοίκηση καλείται να παίξει τον ιστορικό της ρόλο και να αναλάβει τις ευθύνες της απέναντι σε ένα κράτος που κλονίζεται και θεωρείται ανίκανο να διαχειριστεί τις λεπτομέρειες της καθημερινότητας των πολιτών.

Θεωρούμε σήμερα ότι η αυτοδιοίκηση πρέπει να στρέψει την προσοχή της και να προσαρμόσει τη δράση της σε δύο βασικά θέματα:
1. στην ανασυγκρότηση του παραγωγικού δυναμικού της περιοχής
2. στην Κοινωνική Αλληλεγγύη και την ανάπτυξη Δικτύων και Δράσεων Κοινωνικής Αλληλεγγύης που θα ανακουφίσουν τους δημότες που πλήττονται περισσότερο από την κρίση

Επιτρέψτε μου να πω ότι τουλάχιστον στον προϋπολογισμό και το Τεχνικό Πρόγραμμα αυτά δεν τα διέκρινα Στο κείμενο του Στρατηγικού Σχεδιασμού, είπαμε, αναφέρονται πολύ γενικά

Θεωρούμε ότι μπορεί να γίνει μια μερική έστω αναπροσαρμογή του ΕΣΠΑ για να προσαρμοστεί στα νέα δεδομένα της νέας εποχής, προκειμένου να υλοποιούνται προγράμματα, που θα υπηρετούν την παραγωγή, με την ευρύτερη έννοια, και όχι το «απορρόφηση για την απορρόφηση» ή έργα που έχουν μελετηθεί στο απώτερο παρελθόν, πριν την κρίση. Θέλουμε κάθε ευρώ που επενδύεται να αποδίδει πολλαπλάσιο όφελος για την κοινωνία, ιδιαίτερα να δίνει μακροχρόνιες θέσεις απασχόλησης

Επειδή σύντομα θα μιλάμε για το ΕΣΠΑ 2, θεωρούμε χρήσιμο να προσαρμόσουμε τους στόχους μας ανάλογα, κυρίως σε καινοτόμες δράσεις και στην ανάδειξη των συγκριτικών πλεονεκτημάτων της περιοχής.

Σήμερα η αυτοδιοίκηση και ο δήμος, αξιοποιώντας και τη διεθνή εμπειρία, πρέπει να παίξει σημαντικό ρόλο στην τρίτη διάσταση της οικονομίας, την Κοινωνική Οικονομία. Μπορεί να συμμετέχει σε μικτά επενδυτικά σχήματα και πρωτοβουλίες που θα αξιοποιούν τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της περιοχής μας, αλλά και στους τομείς της ενέργειας και των ΑΠΕ, της διαχείρισης των απορριμμάτων, του ήπιου τουρισμού και της βιολογικής γεωργίας

Στα πλαίσια αυτά θα αναφερθώ μόνο σε ορισμένα παραδείγματα

Η περίπτωση του Ηρακλή. Θα μπορούσαμε αντί να μιλάμε για Ίδρυμα ή Κέντρο Θεοδωράκη και Εργαστήρια Βεργίνας, να αναδείξουμε τον Ηρακλή, ένα παγκόσμιο όνομα, που η πατρίδα του είναι η Φθιώτιδα και η Λαμία, αλλά τον έχουν εγκαταλείψει οι τοπικοί φορείς. Ένα τέτοιο κέντρο ή ίδρυμα που να αναφέρεται στον Ηρακλή και στο τρίγωνο Ηράκλεια(Τραχίνα) – Πυρά του Ηρακλή – Λιχάδες Νήσοι, νομίζουμε ότι θα είχε να δώσει αρκετά για την περιοχή

Η περίπτωση της Γέφυρας του Γοργοποτάμου. Επαναφέρουμε για πολλοστή φορά την πρόταση για την ανακήρυξη της Ιστορικής Γέφυρας του Γοργοποτάμου ως στοιχείο της Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς της Ουνέσκο. Είναι πια καιρός να γίνει ο φάκελος και σε συνεργασία με τους βουλευτές της Φθιώτιδας, ευρωβουλευτές αλλά και προσωπικότητες, να κατατεθεί στα αρμόδια όργανα της Ουνέσκο, το ICOMOS κλπ, για να προχωρήσει αυτό το θέμα. Σήμερα οι επισκέπτες, και είναι αρκετοί κάθε Σαββατοκύριακο, αντικρίζουν δίπλα στη Γέφυρα στάβλους και σκουπίδια.

Η περίπτωση της Οίτης. Ας ξεχάσουμε για λίγο ότι υπάρχει η μεταλλευτική δραστηριότητα και οι προσπάθειες για εγκατάσταση αιολικών πάρκων και ας δούμε την Οίτη, ως μια ακόμα πηγή πλούτου για την περιοχή μας, όπως ο Σπερχειός και ο Μαλιακός. Άρα χρειαζόμαστε μια ολοκληρωμένη μελέτη – πρόταση για την ανάδειξη της περιοχής με συγκεκριμένες προτάσεις γενικά, αλλά και ειδικά για κάθε τοπική κοινότητα, που να δένει με τον Εθνικό Δρυμό και το βουνό, με άξονα την προστασία αλλά και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του βουνού

Με τον ίδιο τρόπο θα μπορούσε να αναφερθεί κανείς και στον Λεωνίδα και τις Θερμοπύλες, στον Σπερχειό, στα ιαματικά, στο Καλλίδρομο κλπ ως αναπτυξιακούς στόχους με οργάνωση, στελέχωση, κίνητρα και έλεγχο, με ημερίδες, συνέδρια και συνεργασίες

Σε κάθε περίπτωση, η ανασυγκρότηση του παραγωγικού δυναμικού της περιοχής πρέπει να εστιαστεί σε κάθε τομέα ξεχωριστά. Κυρίως στον πρωτογενή και στον τριτογενή τομέα, αλλά και στον δευτερογενή.

Μπορούμε να αναφερθούμε κι εδώ με έμφαση στα Τοπικά Σύμφωνα Ποιότητας, στους συνεταιρισμούς γυναικών, στις ομάδες παραγωγών, στα Προϊόντα Ονομασίας Ποιότητας. στην νέου τύπου επιχειρηματικότητα, με κίνητρα για τους νέους, αναζωογόνηση της υπαίθρου και των ορεινών χωριών.
Αυτά αν δεν απασχολήσουν τον Δήμο, ποιος περιμένουμε να ασχοληθεί;;

Θέλουμε να δούμε λοιπόν στο εξής τακτικές συναντήσεις του δημάρχου με τους εργαζόμενους, τους αγρότες, τους επιχειρηματίες και τους επενδυτές, τους επαγγελματίες του τουρισμού. Θέλουμε να δούμε τακτικές ημερίδες και συνέδρια με ανάλογα θέματα καθώς και συνεργασίες με πανεπιστήμια και με έμφαση στην ανασυγκρότηση των παραγωγικού δυναμικού, την ανταλλαγή εμπειριών κλπ

Στα θέματα της Κοινωνικής Αλληλεγγύης, δεν μας βρίσκει σύμφωνους η γραφειοκρατική αντιμετώπιση, αλλά θέλουμε οι δραστηριότητες αυτές να περάσουν περισσότερο στην κοινωνία και στον εθελοντισμό. Αναφερόμαστε φυσικά στο Κοινωνικό Παντοπωλείο, στο Κοινωνικό Ιατρείο, στο Κοινωνικό Φροντιστήριο, το «Ρούχο και παιδί», την «Τράπεζα Χρόνου» σήμερα, αλλά και σε άλλες δράσεις αύριο το ίδιο απαραίτητες. Σήμερα ο εθελοντισμός είναι στα σπάργανα και ευθύνεται γι΄ αυτό και η αυτοδιοίκηση. Αυτό σημαίνει ανοιχτές διαδικασίες, να κάνουμε κοινωνούς όλους τους δημότες, να συμμετέχουν σε επιτροπές και να λειτουργούν οι επιτροπές. Πρέπει να τονίσουμε ότι οι επιτροπές του Δήμου και του Δημοτικού Συμβουλίου δεν λειτουργούν.

Αναφορικά με τον προϋπολογισμό, κάποιες γενικές παρατηρήσεις

Αύξηση των εσόδων, δεν σημαίνει επιβάρυνση των δημοτών, αλλά μπορούμε να τα αυξήσουμε με:
- την καλύτερη διαχείριση του ανθρώπινου δυναμικού του δήμου με αξιολόγηση, με τον «κατάλληλο άνθρωπο στην κατάλληλη θέση», με κίνητρα
- την αξιοποίηση της Ακίνητης Περιουσίας του Δήμου
- τον έλεγχο στην είσπραξη των δημοτικών τελών και ίση μεταχείριση των δημοτών απέναντι στα τέλη
- την μείωση της κατανάλωσης ρεύματος και τον έλεγχο όλων των ρολογιών του δήμου με την επανεξέταση όλων των ενεργοβόρων δραστηριοτήτων, όπως οι προβολείς στο κάστρο, στα γήπεδα κλπ
- με το ξεκαθάρισμα των Οφειλών Παλαιοτέρων Ετών των δημοτών. Η «ακινησία» δεν βοηθάει σε τίποτα, θέλει συνεχή ψάξιμο και πίεση. Δεν θα πάρεις φυσικά από αυτόν που δεν έχει, αλλά είναι όλοι το ίδιο;; Άρα το ποιοι χρωστάνε, πόσα και πότε θα μας τα δώσουν, είναι μια συνεχής προσπάθεια. Δεν επαναπαυόμαστε στην ΔΟΥ μόνο
- τον έλεγχο των εσόδων από επιχειρήσεις που οφείλουν να μας δίνουν ποσοστά των εσόδων τους(λατομεία, ΜΥΗΕ κλπ)
- με τη σύνδεση της παραγωγής σκουπιδιών με τα δημοτικά τέλη και τη λογική του «πληρώνω όσα πετάω» Το σύστημα χρέωσης Pay as you throw (Πληρώνω Όσο Πετάω) - επίσης γνωστό και ως μεταβλητή τιμολόγηση, μοναδιαία χρέωση ή διαφοροποιημένο σύστημα τιμολόγησης - στη διαχείριση αποβλήτων εφαρμόζει στην ουσία την αρχή ο ρυπαίνων πληρώνει με ένα δίκαιο τρόπο, χρεώνοντας τους πολίτες σύμφωνα με την ποσότητα των αποβλήτων που πραγματικά παράγουν.

Ιδιαίτερα πρέπει να μας απασχολήσει το θέμα της ενέργειας. Οι εποχές μιλάνε για καταμερισμό του στόχου 20 - 20 - 20 (μείωση κατανάλωσης, αύξηση από ΑΠΕ, μείωση CO2). Είναι καλό ο Δήμος να ανταποκριθεί σ΄ αυτή την πρόκληση με μετρήσιμα στοιχεία

Πολλά από αυτά, όπως και τον εθελοντισμό, μπορούμε να τα αναδείξουμε μέσα από πιλοτικές γειτονιές, πιλοτικές συνοικίες, πιλοτικά χωριά κλπ

Αναφορικά με το Τεχνικό Πρόγραμμα(Πρόγραμμα Δράσης)

Ξεκινάμε με το βασικό στόχο: της αποπεράτωσης των έργων. Πολλά από αυτά τα έργα τα βλέπουμε να “σέρνονται” χρόνια τώρα. Ειδικά όσα αναφέρονται στο πρόγραμμα “ΘΗΣΕΑΣ”. Η απαξίωση με την καθυστέρηση είναι γεγονός

Βλέπουμε πολλές μελέτες. Μελέτες μελέτες μελέτες. Θα μου πείτε ότι καλό είναι να έχουμε στο συρτάρι μελέτες. Αυτό ισχύει για τα προγράμματα ΕΣΠΑ, πιθανόν, και για το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων, που τώρα βλέπουμε πώς πάνε. Άρα;;;

Τι χρειάζεται να δούμε επίσης στο Τεχνικό Πρόγραμμα, κατά τη γνώμη μου. Έναν επανακαθορισμό των έργων. Τα σέρνουμε χρόνια τώρα τα ίδια και τα ίδια έργα. Επίσης, όχι μελέτες για τις μελέτες. Νομίζω πως πρέπει να τα ξαναδούμε, για να έχουμε μια σαφέστερη εικόνα και να έχουμε ένα ειλικρινές Τεχνικό Πρόγραμμα, και όχι μια «φούσκα».

Θεωρούμε απαραίτητο τον επανακαθορισμό των έργων και για έναν άλλο λόγο• γιατί φαίνεται να επικρατεί η λογική της ασφάλτου και του τσιμέντου και ουσιαστικά η εργολαβίστικη αντίληψη των έργων

Στέφανος Σταμέλλος
Εκπρόσωπος της ΚΠ “ΜΑΛΙΑΚΟΣ SOS”

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου