Παρασκευή 23 Οκτωβρίου 2015

Φαράγγι Αγάλης: κυκλική πορεία γύρω από τον Αγ. Αθανάσιο ξεκινωντας απο τη ΛΟΥΤΣΑ

ΦΑΡΑΓΓΙ ΑΓΑΛΗΣ στη ΔΙΡΦΥ
 (από το facebook του φίλου μου του Γιώργου Καρλή)

ΓΕΝΙΚΑ
Το φαράγγι της Αγάλης είναι από τα πιό όμορφα και βατά φαράγγια στην Ελλάδα. Βρίσκεται στους πρόποδες της Δίρφυος στην Εύβοια. Η διαδρομή αυτή ξεκινά κοντά στο χωριό Αγ. Αθανάσιος με ανάβαση μέσα από το φαράγγι της Αγάλης και συνεχίζει διατρέχοντας κυκλικά τους δυτικούς πρόποδες της Δίρφυος ακολουθώντας κυρίως αγροτικούς δρόμους. Το μήκος της διαδρομής είναι περίπου 18 χλμ, από τα οποία τα 4 σε μονοπάτι μέσα στο φαράγγι, τα 10 σε αγροτικούς δρόμους και τα τελευταία (και λιγότερο ενδιαφέροντα) 4 στον ασφαλτόδρομο που συνδέει τα χωριά Λούτσα και
Αγ. Αθανάσιο. Κάντε κλικ εδώ για ένα πρόχειρο σχεδιάγραμμα της διαδρομής.

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Ερχόμενοι από Χαλκίδα ακολουθούμε το δρόμο προς Στενή. Στη διασταύρωση που οδηγεί στο χωριό Λούτσα κάνουμε αριστερά. Στο σημείο αυτό μας αφήνει και το λεωφορείο από τη Χαλκίδα. Συνεχίζουμε διασχίζοντας τη Λούτσα κατευθυνόμενοι προς τον Αγ. Αθανάσιο. Λίγο πριν τον Αγ. Αθανάσιο συναντάμε ταμπέλα που δείχνει αριστερά προς "Γήπεδο και Φαράγγι Αγάλης". Εκεί κάνουμε αριστερά και μετά από 200 μέτρα περίπου σε ασφαλτόδρομο φτάνουμε στο γήπεδο. Σε περίπτωση που έχουμε έρθει με αυτοκίνητο το αφήνουμε εδώ.
Ο ασφαλτόδρομος που οδηγεί στο γήπεδο συνεχίζει ως χωματόδρομος και κατηφορίζοντας εισέρχεται στο φαράγγι. Σε 300 περίπου μέτρα συναντάμε ένα μικρό κτίσμα που χρησιμεύει ως αντλιοστάσιο. Από το σημείο αυτό ξεκινά το μονοπάτι. Αρχικά είναι πετρόχτιστο και διασχίζει το ρέμα περνώντας πάνω από ένα ξύλινο γεφυράκι.
Μετά το γεφυράκι το μονοπάτι στενεύει αρκετά και γίνεται πετρώδες. Στα αριστερά μας υπάρχουν απότομες πλαγιές με σάρες.
Στο επόμενο γεφύρι που συναντάμε, το ρέμα διακλαδίζεται. Στο σημείο αυτό υπάρχει κίτρινη ταμπέλα που δείχνει το ξεκίνημα της διαδρομής προς τη σπηλιά Βοϊδοκλέφτρα ακολουθώντας το δεύτερο μικρότερο φαράγγι που συναντάμε. Η ανάβαση προς τη σπηλιά είναι αρκετά απότομη και επίπονη. Κατά μήκος της διαδρομής υπάρχουν αραιά κόκκινα σημάδια στα δέντρα.
Το μονοπάτι διασχίζει το ρέμα αρκετές φορές ενώ σε κάποια σημεία έχουν γίνει εκτεταμένα έργα στήριξης.
Στη συνέχεια το μονοπάτι απομακρύνεται από το ρέμα και αργότερα το ξαναπλησιάζει. Στο σημείο αυτό βρίσκεται η πηγή "Αρκουδόβρυση".
Μετά από λίγο φτάνουμε στην πηγή "Κρυόβρυση" όπου υπάρχει διαμορφωμένος χώρος αναψυχής με ξύλινο τραπέζι.
Μετά την "Κρυόβρυση" το μονοπάτι απομακρύνεται από το ρέμα και ανηφορίζει ελισσόμενο σε έδαφος με αρκετή διάβρωση. Στη συνέχεια ανηφορίζει με "σκαλοπάτια" φτιαγμένα από κορμούς μικρών δέντρων.
Το μονοπάτι ανηφορίζει πιο απότομα σε πετρώδες έδαφος όπου υπάρχουν υπολείμματα έργων διαμόρφωσης (πέτρινα σκαλοπάτια). Είναι πιο ασαφές αλλά η σήμανση στα δέντρα είναι πολύ πυκνή.
Στη συνέχεια το μονοπάτι οδεύει σε χωμάτινο πεδίο ανηφορίζοντας απότομα προς την πηγή "Κράτεια".
Στο σημείο αυτό έχουμε φτάσει στο ψηλότερο σημείο της διαδρομής μας. Μπορούμε να επιστρέψουμε προς τον Αγ. Αθανάσιο από την ίδια διαδρομή, να ανέβουμε στο καταφύγιο από το μονοπάτι που ξεκινά πίσω από την πηγή (υπάρχει σήμανση) ή να επιστρέψουμε στον Αγ. Αθανάσιο ακολουθώντας ένα δίκτυο από αγροτικούς δρόμους. Την τελευταία αυτή επιλογή ακολουθήσαμε.
Από την πηγή Κράτεια ξεκινά ένας χωματόδρομος ο οποίος καταλήγει σε ένα μικρό λειβάδι. Στο λειβάδι αυτό βόσκουν συχνά τα βόδια από γειτονικό βουστάσιο οπότε προσοχή που πατάτε!
Από το λειβάδι ξεκινά άλλος χωματόδρομος ο οποίος οδεύει σε κατεύθυνση περίπου 150 μοιρών, ο οποίος καταλήγει σε άλλο μεγαλύτερο χωματόδρομο. Στο σημείο αυτό υπάρχει διασταύρωση. Ακολουθούμε τον αριστερό κλάδο που κατηφορίζει (εκείνος που ανηφορίζει οδηγεί σε μαντριά και στο χωριό Γλυφάδα ενώ ο δεξιός σε βουστάσιο).
Μετά από 1 περίπου χλμ συναντάμε κτίσμα με δεξαμενή που χρησιμοποιείται ως μαντρί. Εκεί υπάρχει διακλάδωση και ακολουθούμε το δεξί κλάδο.
Μετά από 25' περίπου συναντάμε τσιμεντένιο κτίσμα.
Μετά από μια ακόμη ώρα πορείας συναντάμε διακλάδωση και ακολουθούμε το δεξί κλάδο που κατηφορίζει.
Μετά από 30' περίπου συναντάμε μεγάλο ρέμα που καταλήγει στο δρόμο. Εκεί ένας κλάδος του δρόμου οδεύει προς τα πάνω παράλληλα με το ρέμα αλλά δεν τον ακολουθούμε.
Συνεχίζοντας την πορεία μας στο χωματόδρομο, αφού περάσουμε την εκκλησία του προφήτη Ηλία (ιδανικό μέρος για στάση!) καταλήγουμε στον ασφαλτόδρομο μεταξύ Λούτσας και Αγ. Αθανασίου. Κάνοντας δεξιά καταλήγουμε στον Αγ. Αθανάσιο μετά απο 4 ακόμη χλμ (μάλλον άχαρης) πορείας στον ασφαλτόδρομο.
ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΕΣ ΔΙΑΔΡΟΜΕΣ
Σε ότι αφορά τη Δίρφυ, αυτή η πορεία είναι μόνο η αρχή! Το βουνό αυτό προσφέρει πολλές δυνατότητες για πεζοπορία. Τόσο από την πηγή Κράτεια όσο και από τη Στενή, υπάρχουν σηματοδοτημένα μονοπάτια που οδηγούν στο καταφύγιο (υψόμετρο 1100 μ.) το οποίο διαχειρίζεται ο ΕΟΣ Χαλκίδας (τηλ. 22210 25230 κάθε Τρίτη και Πέμπτη 18:00-21:00). Από το καταφύγιο μπορεί κανείς ακολουθώντας σηματοδοτημένο μονοπάτι να ανέβει στην κορυφή σε υψόμετρο 1745 μ.). Από τη Στενή μπορεί επίσης κανείς να κατευθυνθεί προς το Ξεροβούνι και να ανέβει στην απότομη κορυφή του (υψόμετρο 1413 μ.) σε 4 περίπου ώρες. Τέλος, σε απόσταση περίπου 30 χλμ από τη Στενή, στην ανατολική ακτή της Εύβοιας, βρίσκεται η Χειλιαδού, μια από τις ομορφότερες παραλίες στην Ελλάδα. Για τη Δίρφυ υπάρχει χάρτης σε κλίμακα 1:25000 από τις εκδόσεις Ανάβαση. Επίσης, στην ιστοσελίδα http://www.dirfys.gr θα βρείτε πολλές χρήσιμες πληροφορίες που θα σας βοηθήσουν να οργανώσετε το ταξίδι σας στην περιοχή